Trafikskolen vil hjælpe flygtninge fra Ukraine med at komme i arbejde

Der kommer løbende ny regler og derfor anbefaler vi at man læser dette først: https://fstyr.dk/da/K%C3%B8rekort/Vejledning-om-k%C3%B8rsel-i-Danmark-for-indehavere-af-ukrainsk-k%C3%B8rekort

Der er krig imellem Rusland og Ukraine og der kommer i øjeblikket mange flygtninge til Danmark. Trafikskolen har været inde og læse integrationsloven og det program der hedder ”Programmet for flygtninge og familiesammenførte”. Trafikskolen vil gerne være med til at gøre en forskel og med de muligheder, som vi har i Danmark for at få flygtninge i arbejde, vil amu kurser gøre en stor forskel, med mulighed for arbejde efterfølgende.

Første afsnit handler om at kørekortet skal ombyttes, fra ukrainsk til dansk. Under første afsnit, kommer efterfølgende afsnit hvor der fortælles om programmet, som kan opkvalificere flygtninge med amu kurser, for at de kan komme i arbejde efterfølgende.

Ombytning af Ukrainsk til Dansk kørekort

Når du har været i Danmark i 90 dage, skal kørekortet ombyttes. Indtil de 90 dage er gået og med en midlertidig bopæl, så må du køre på dit Ukrainske kørekort i Danmark og i de køretøjer, som du må i Ukraine. Dog skal du være opmærksom på, at ved store køretøjer som bus og lastbil der kører erhverv, skal du bruge et EU kvalifikationskursus, for at måtte arbejde indtil de 90 dage er gået.

Kørekort fra Ukraine

Et kørekort til personbil (kategori B) kan ombyttes til et dansk kørekort uden kontrollerende køreprøve, hvis det er udstedt i Rusland eller Ukraine. Du skal have bopæl i Danmark inden dette kan ske, men fra dagen du bliver registreret med bopæl i Danmark, så kan du gå ned til borgerservice og medbringe lægeattest fra din læge og afgive en skriftelig selverklæring på tro og love om, ikke at have været frakendt førerretten de seneste 5 år, og at førerretten i øvrigt ikke er begrænset eller givet på særlige vilkår.

Hvis kørekortet skal ombyttes til lastbil, bus eller anden kørekort end personbil, så skal du op til en kontrollerende køreprøve.

Prisen på ombytning af kørekort koster 280 kr. (2021)

Læs mere her: Fra-udenlandsk-til-dansk-koerekort

Programmet for flygtninge og familiesammenførte

Nye flygtninge og familiesammenførte i Danmark er omfattet af integrationsloven og skal tilbydes selvforsørgelses- og hjemrejseprogram, eller introduktionsprogram indenfor 1 måned efter de er kommet til landet. Programmet er sat til verden for, at man hurtigt bliver selvforsørgende gennem beskæftigelse.

Formålet med programmet er lavet for at få flygtninge hurtigt i beskæftigelse eller uddannelse, så de sikres arbejde. Programmet skal støtte den enkelte til at tilegne sproglige, kulturelle, faglige og øvrige forudsætninger, der er nødvendige for at kunne deltage i samfundslivet på lige fod med andre borgere.

Trafikskolen er en stor spiller for at dette kan ske. Ved at tage et AMU kursus og få lastbil + hænger-kørekort, så har vi en branche der kalder efter arbejdskraft. Det vil være oplagt, at give de ukrainske flygtninge et AMU kursus og derefter et arbejde, samtidig med at man hjælper en branche der kalder på arbejdskraften.

Der kan læses mere om programmet her: www.retsinformation.dk

Kursus med tolk til flygtninge fra Ukraine

Trafikskolen tilbyder at lave hold for de Ukrainske flygtninge, hvor der kan være en tolk med i hele forløbet. Vi sørger dermed for, i samarbejde med tolken, at holdet får den korrekte viden og der ikke er en sprogbarriere som stopper dem i at deltage eller afslutte kurset, som i sidste ende kan give arbejde efter kurset.

Trafikskolen hjælper gerne med at finde arbejdspladser til holdet. Her kan Trafikskolens Jobservice hjælpe, da vi allerede har en god kontakt til de fleste vognmænd indenfor transportbranchen i Esbjerg og omegn og dermed kan fortælle hvor der mangler arbejdskraft henne.

Kurset kan laves med et hold med minimum 6 deltagere, uden max på deltagere, og hvor tolken købes seperat ind under hele forløbet. Her er oplysningerne på amu kurserne, som dette kan vedrøre:

Lastbilkørekort

Officielle navn: Godstransport med lastbil

AMU mål: 47854

Varighed: 30 dage (6 ugers kursus)

Jobcenterpris: 37.022,78,- kroner pr. kursist.

Vogntog / Hænger (Anbefales til lastbil for mere arbejde)

Officielle navn: Kørsel med vogntog

AMU-mål: 45114

Varighed: 20 dage (4 ugers kursus)

Jobcenterpris: 21.918,73,- kroner pr. kursist.

Se mere her: https://trafikskolen.dk/amu-kurser-for-ledige og kontakt os gerne vedrørende spørgsmål eller andet.