EU efteruddannelse reminder fra Trafikskolen

EU efteruddannelse reminder

Trafikskolen har i mange år haft opkald lydende som: "Politiet har lige stoppet mig. Mit EU bevis er udløbet og jeg må ikke køre videre - hvornår kan jeg komme på kursus?" Nu lancerer de en løsning til at huske det, inden det udløber.

Mikael Falck fra Trafikskolen fortæller: "Vi får ofte opkald fra vognmænd og chauffører. Ikke bare én gang imellem, det er i gennemsnit hver uge og derfor bestemte vi os for, at finde en løsning." Ved Trafikskolen syntes de, at det er ærgerligt når chauffører stoppes af politiet fordi deres EU bevis er udløbet og dermed ikke må køre videre før de har været på det obligatoriske 5 dages efteruddannelse. Branchen er hårdt presset og det er bestemt ikke sjovt, at skulle stoppe kørslen, midt under en opgave.

"Vi har arbejdet hårdt på, at lave en 'EU efteruddannelses-reminder', som vi i 2022 har trykket start på og hold da op en god start med over 300 tilmeldinger. Det betyder, at der er behov for det" fortæller Mikael.

EU reminderen er sat sådan op, at man udfylder sit navn, mail, mobilnummer og udløbsdatoen på førerkortet via denne webadresse: www.trafikskolen.dk/eu-reminder og derefter får du en mail og sms 6 måneder før den udløber og 3 måneder før. Systemet er sat op til 2 reminders, så hvis man overser den første, så kommer den anden og samtidig er det også for, at man har noget tid til at planlægge at tage på kursus, uden at det skal være i sidste øjeblik.

Det skal være gratis for alle

Selvom der har været omkostninger for at bygge hele systemet op og selvom selve systemet koster penge løbende, så har Trafikskolen bestemt, at det ikke skal koste noget at bruge. Adis Abaz der er uddannelseschef fortæller: "Vi får mange opkald omkring dette problem og nu har vi en løsning til vognmænd og chauffører. Vi ønsker ikke at de skal betale for servicen, men bruge den for at forhindre kørselsforbud og bøde"

Om du har taget kørekortet til lastbil eller bus ved Trafikskolen i Esbjerg, taget kursus et andet sted, eller om du bor i Nordjylland eller Sjælland betyder ikke noget. Servicen er for alle og det holdes der fast i.

Info om EU efteruddannelse

Når man tager lastbilkørekort eller buskørekort som amu kursus, får du ofte EU kvalifikation, som gør, at du må køre gods som erhverv. Har du derimod aldrig haft taget kurset, skal du tage Intensiv grundlæggende kvalifikation for at få et EU bevis.

EU efteruddannelse varer 5 dage og det er obligatorisk hvert 5 år for alle chauffører der vil køre erhvervskørsel. Under kurset er det obligatorisk, at undervisningen indeholder:

• Færdselsregler, regler for arbejdstid, køre- og hviletid
  • Transportlovgivning mm.
  • Førstehjælp
  • Trafiksikkerhed, defensiv- og energirigtig kørsel. Herunder orientering om ny teknologi
  • Lastsikring

Ved os har vi en dag hvor du kommer på glatbane og får færdighederne opfrisket til hverdagen.

Formålet med EU efteruddannelse er at sikre en professionel chauffør der:

• Kan føre sit køretøj hensynsfuldt og økonomisk
  • Kan køre sikkert i trafikken
  • Kan optræde hensigtsmæssigt ved uheld og ulykker
  • Kender reglerne der henhører til chaufførfaget