BAB 1+2+3A+B

BAB 3A + BAB 3B kursus 2023

Helt kort fortalt, så er det gamle BAB 3 kursus på 2 dage (49759 Befordring af fysisk handicappede passagerer) blevet delt i to nye kurser:

• BAB 3A (49974 Befordring af fysisk handikappede med liftbil)
  • BAB 3B (49975 Befordring af fysisk handicappede med trappemaskine)

Begge af de nye kurser varer to dage. Det vil sige, at når man tager BAB 1+2+3A+3B, så tager det nu 7 dage. Indtil nu har det været et 5 dages kursus udover de 10 dage på taxakørekort. Pr. 1 marts 2023 er regler og kurser lavet om til, at BAB kurset tager op til 7 dage og det er gået fra 3 samlede kurser, til 4.

Før vi kan forstå hvad det nye kursus gør, så lad os kigge på hvad hele BAB kurset indeholder fra BAB 1 og frem.

BAB 1 – Introduktion til offentlig servicetrafik (AMU nr: 47874)

I modul 1 (BAB 1) bliver du introduceret til offentlig servicetrafik. BAB 1 varer 1 dag. Det er et krav at alle der har noget at gøre med flextrafik som minimum skal have denne. Det vil altså sige alt fra kontorpersonale og til chaufføren. Under kurset får du undervisning i følgende:

• Regler for kørsel med borgere med forskellige behov
  • Trafikstyring
  • Servicekrav

BAB 2 – Kørsel med sygdoms- og alderssvækkende passagerer (AMU nr: 48104)

I modul 2 (BAB 2) lærer du at køre med sygdoms- og alderssvækkende passagerer og kurset varer 2 dage. BAB 1+2 skal du som minimum have, hvis du skal køre som chauffør for flextrafik i en almindelig personbil uden lift og trappemaskine. Under kurset får du undervisning i følgende:

- Hensyn til fysisk og psykisk sygdom

- Førstehjælp i tilfælde af færdselsuheld og sygdom

- Fysiske udfordringer for ældre personer

- Fokus på arbejdsstillinger

BAB 3a - Befordring af fysisk handikappede med liftbil (AMU nr: 49974)

I modul 3a (BAB 3a) handler det om at køre i liftbil og med fokus på fysisk handikappede. Kurset varer 2 dage. Kurset skal du have hvis du skal køre med liftbil i arbejdet som flextrafikchauffør og tendensen viser, at flere selskaber prioriterer at have chauffører der kan sættes i hvilken som helst bil, end en der er begrænset.

• At betjene den bevægelseshæmmedes personlige mekaniske hjælpeudstyr
  • At kunne gennemføre en komfortabel personbefordring i køretøjer indrettet til befordring af fysisk handicappede passagerer
  • Eftersyn og vedligeholdelse af normalt forekommende arbejdsredskaber, herunder f.eks. lift, kørestol og bespændingsudstyr
  • At foretage fastspænding af op til to kørestole i køretøjet.

BAB 3b - Befordring af fysisk handicappede med trappemaskine (AMU nr: 49975)

I modul 3b (BAB 3b) er det nye modul der er oprettet, fordi der skal mere fokus på trappemaskiner, som man kører med i liftbiler og bruger dem til ældre og handicappede der primært bruger kørestol. Kurset tager 2 dage og alle der er ansat efter 1/3 ved flextrafik skal have dette kursus, for at måtte køre med trappemaskine.

• Regler for vedligeholdelse og eftersyn af trappemaskiner.
  • Korrekt løfte- og bæreteknik under hensyntagen til egne fysiske evner.
  • Korrekt kommunikation med den bevægelseshæmmede på en måde, som tager hensyn til både dennes specielle fysiske og psykiske situation.

Alle nye kontrakter med chauffører der laves efter 1/3 og som skal køre med trappemaskine i bilen, skal have BAB3b.

BAB 4 – Ajourføring af chauffør i offentlig servicetrafik (AMU nr: 48206)

BAB 4 er en efteruddannelse til chauffører. Den skal tages senest hvert 5 år efter bestået BAB 1+2+3 prøver og den opsummerer alt fra tidligere BAB-kursus, som dermed bliver fornyet i yderligere 5 år. Kurset taget 3 dage. Under kurset kommer på du ind på følgende områder:

• Offentlig servicetrafik
  • Befordring af sygdoms- og aldersvækkede passagerer
  • Energirigtig og miljøvenlig kørsel
  • Førstehjælp

Ved Trafikskolen kører vi løbende alle kurserne. Se derfor vores tilmeldingsliste for alle planlagte kurser, eller giv os et kald hvis du har spørgsmål eller ønske til et kursus på et andet tidspunkt. https://trafikskolen.dk/tilmelding/tilmelding-til-bab-flextrafik

Læs meget mere her om skiftet fra BAB3 til BAB 3a+b HER