positivlisten 2022 giver arbejdspladser med amu kurser

Ny positivliste sikrer at alle Trafikskolens kurser kan tages af ledige, personer i arbejde og selvstændige.

Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering har udsendt en ny positivliste, gældende fra den 14 Marts 2022 - 28 februar 2023. Alle kurserne ved Trafikskolen er under den som vil sige, at jobcentre og a-kasser kan se hvor stor mangel der er på chauffører indenfor lastbil, bus og taxi i Danmark.

Ved Trafikskolen går vi meget op i at få mennesker i arbejde, enten ved opkvalificering eller efteruddannelse. Derfor udbyder vi alle kurser indenfor transport, som du skal bruge som ledig eller allerede i arbejde, for at bevare eller få ny arbejdsplads.

Dine rettigheder som ledig på dagpenge

Når du har været ledig i 5 uger har du ret til selv at vælge 6 ugers kursus/uddannelse, som du vil på. Det eneste krav der er til valget af kurserne er, at de skal være repræsenteret under positivlisten. Positivlisten er den vi har linket til nederst og vi kan allerede bekræfte, at alle AMU kurser ved Trafikskolen er under disse og de kan dermed tages i Esbjerg. Uanset om du bor i Esbjerg, Ribe, Varde, Tønder, Kolding eller andre steder i landet, så kan du vælge at tage det ved Trafikskolen og få befordring godtgørelse.

Bliv lastbilchauffør på 30 dage

Under AMU kurset til lastbil chauffør får du alt teori og kørsel med og i en lastbil, samtidig får du også et EU bevis, som gør, at du kan køre gods som erhverv - et EU bevis skal alle chauffører have, som arbejder og kører i en lastbil. Det betyder også, at når du tager et AMU kurset får du alt du skal bruge, for at komme direkte i arbejde efterfølgende ved en vognmand, hvor du kan ansættes som chauffør.

Bliv buschauffør på 30 dage

Når du tager et AMU kursus som chauffør til buskørsel, så får du både teori og kørsel i bus. Udover selve kørekortet efter beståede prøver, så får du også et EU bevis. EU beviset gør, at du må køre med personer i bussen. Det betyder, at når du har færdiggjort kurset til buschauffør har du fået alt det du skal bruge, for at starte direkte i arbejde efterfølgende ved en vognmand, hvor du kan ansættes som buschauffør.

Bliv taxachauffør på kun 10 dage

Hvis du drømmer om et liv på landevejen som chauffør i en taxi, så kan du tage AMU kurset taxa kvalifikation, hvor du får både teori og kørsel i en taxi og derefter komme ud og blive chauffør på fuldtid eller deltid. Et taxakørekort gælder lige så længe du lever, eller indtil loven laves om for det. Derfor er du sikret i mange år på vejen, hvor der både er mulighed for en god garantiløn og en god provissionsdeling af lønnen.

Se positivlisten her: