Vinterfyret? Kend dine muligheder

Kend dine muligheder som vinterfyret

Inden for håndværkerfagene er der et kedeligt ord der hedder vinterfyret og sommerfyret. De mest ramte grene i håndværkerbranchen er anlægsgartnerbranchen, entreprenørbranchen og landmænd. Der er i disse brancher ikke meget at lave om vinteren og det betyder, at der er rigtig mange anlægsgartnere, håndværkere og landmænd der bliver fyret om vinteren og desværre må gå uden arbejde i de kolde måneder. Det betyder, at der er rigtig mange der står uden arbejde fra slutningen af november og frem til april.

Hvis man arbejder inden for en branche hvor der er mange sæsonfyringer, er det en rigtig god idé at have sat sig ind i reglerne for dagpenge. Heldigvis er der også en måde for nogen at undgå en vinterfyring på og hvor andre udnytter muligheden ved vinterfyringen. Læs mere nedenfor.

Udnyt muligheden når du er vinterfyret

Når du bliver vinterfyret, har du 2 muligheder for at få det bedste ud af din vinterfyring. Du kan tage en samtale med din arbejdsgiver, hvor du tilbyder ham, at du tager på kursus i xx antal uger inden du bliver vinterfyret. På denne måde kan du beholde en del af din løn i kursusperioden og din arbejdsgiver kommer ikke af med én krone på den bekostning og beholder en god ansat i længere tid, som opkvalificeres imens der ikke er meget at lave. Den anden måde er at blive vinterfyret og komme på dagpenge og igennem din a-kasse tage 6 ugers valgfri kursus, som du har ret til.

Hvis arbejdsgiveren sender dig på kursus

Ved at få arbejdsgiveren til at tilmelde dig på kursus, kan du tage kursus, som enten du eller arbejdsgiveren betaler en lav pris for. Under kurset kan du få VEU-godtgørelse, som ligger på den høje sats indenfor dagpenge, det sikrer dig at bevare noget af din løn under kurset. I 2023 ligger beløbet på 123,11 kroner i timen svarende til 4555,- kroner om ugen. Efter bare 10 ugers kursus vil det være 45.555 kroner. Se hvilke kurser som du kan tage her: https://trafikskolen.dk/amu-kurser

Hvis du kommer på dagpenge

Hvis du ender i den situation at du bliver vinterfyret og kommer på dagpenge, så har du ret til 6 ugers valgfri uddannelse, som inkluderer alle Trafikskolens AMU kurser. Det betyder at din a-kasse giver 6 ugers kursus til dig, hvor du kan blive opkvalificeret i perioden hvor du er ledig. Det som du skal gøre, er at få lavet et dokument ved Trafikskolen der fortæller hvilket kursus du skal på (AR237 hedder dokumentet). Dokumentet kan laves på 5 minutter og kan enten sendes online og/eller ved fysisk afhentning og den skal sendes eller gives til din a-kasse som går ind og godkender den.

Hvis du bor langt væk

Når du er i arbejde, har du mulighed for at få tilskud og dækket meget under kursus ved Trafikskolen. Der er forskellige fonde der gør det muligt at få dækket prisen på kurset, som der kan søges og hvis du bor mere end 60 km. væk fra Trafikskolens adresse, kan du få tilskud på 500 kroner pr. overnatning, udover befordringsgodtgørelse. Ved Trafikskolen har vi flere attraktive aftaler i nærheden af kursets adresse.

Når du er på dagpenge kan du ikke komme under samme aftale som gør, at du kan overnatte. Til gengæld kan du altid snakke med sin a-kasse om befordringsgodtgørelse og om der er andre muligheder for betalt overnatning eller anden form for kompensation.

Under kurset vil du få alt du skal bruge for at blive chauffør. Det kan du enten bruge når du vender tilbage til dit arbejde efter vinteren/sommeren, eller bruge som arbejde imens du er vinterfyret. Der er mange der benytter disse muligheder og som får hele året til at fungerer på denne måde.

Hvis din arbejdsgiver er i tvivl om noget er I altid velkommen til at læse mere her: https://trafikskolen.dk/virksomheder eller ved at ringe til os på +45 75 13 63 84