IKUF guide

Trafikskolen har lavet en guide til dig der ønsker at komme på AMU kursus og som skal søge om IKUF midler. Under hvert trin i processen finder du en uddybende forklaring, som svarer på de mest stillede spørgsmål. Kontakt os gerne hvis der er andet.

Hvem kan søge IKUF?

Du skal være i et ansættelsesforhold, når du søger IKUF midler. Hvis du er i opsigelse, så skal du kunne færdiggøre den søgte uddannelse inden din fratrædelsesdato. Hvis du er i tvivl kan du altid se i din ansættelseskontrakt, eller kontakte din fagforening for vejledning.

Hvad er IKUF?

IKUF er stiftet i 2007 og yder tilskud til selvvalgt efteruddannelse og aftalt uddannelse for ansatte i Industrien. Formålet er at sikre udvikling af medarbejderes kompetencer for at kunne bevare og styrke virksomhedernes konkurrencekraft. IKUF sikre at bevare din løn og udgiver under kursus.

IKUF Guide trin for trin

Trin 1: Find kursus som du vil på.

Ved Trafikskolen har vi kurser indenfor transport. De mest brugte kurser er lastbilkørekort, buskørekort, taxakørekort og efteruddannelse.

Når du har fundet det kursus som du vil deltage på, skal du ansøge IKUF om tilskud, før du tilmelder dig. Se næste trin

Trin 2: Ansøg om kursus ved IKUF

For at ansøge skal du gå på IKUF hjemmeside under ansøg: https://www.ikuf.dk/loenmodtager/ansoeg/ . Her skal du have følgende oplysninger klar:

• Oplysninger om kursus (se nederst i rubrikken med oplysninger om kurser). Husk Ekstra gebyrer også.

• Dine personlige oplysninger såsom: MitID, CPR-nummer, Din overenskomst, Din ansættelsesdato, CVR-nummer på virksomheden, nærmeste leders e-mail og din time- eller månedsløn uden tillæg.

Trin 3: Vent på mail fra IKUF

Du vil modtage en e-mail fra IKUF enten med godkendelse eller afslag på din ansøgning.

Trin 4: Modtagelse af mail

Når du modtager din e-mail fra IKUF er det vigtigt at læse den grundigt igennem. Den indeholder nemlig alt du skal vide omkring IKUF og hvad de godkender.

Trin 5: Tilmeld dig kursus

Hvis din ansøgning er godkendt, kan du nu tilmelde dig det selvvalgte kursus via trafikskolens hjemmeside. Du kan ikke tilmelde dig igennem IKUF. Du kan se alle holdstart her: https://trafikskolen.dk/alle-kurser

Trin 6: Søg VEU-godtgørelse med tilmeldingen

Når du tilmelder dig kursus via hjemmesiden skal du samtidig søge VEU-godtgørelse. IKUF trækker automatisk beløbet fra din ansøgning, som du er berettiget til. Under tilmeldingen bliver du guidet igennem det hele. VEU-godtgørelse kommer som det sidste i tilmeldingen.

Vigtig: Når du har tilmeldt dig, er det vigtigt, at du ringer eller sender en mail til Trafikskolen og fortæller, at du er tilmeldt et kursus og tager det igennem IKUF. På den måde gør vi regning og deltagerbekræftelsen til IKUF klar.

Trin 7: Deltag i kurset

Du skal bruge et AMU-bevis efter bestået kursus, eller en deltagerbekræftelse på at have deltaget i kurset og derfor er det vigtigt, at du møder op til kurset. Hvis der sker ændringer i kurset, hvis du er syg, eller hvis du er blevet opsagt, skal du kontakte IKUF.

Trin 8: Send dokumentation til IKUF

Efter kurset skal du sende dit AMU-bevis, eller en deltagerbekræftelse samt dokumentation på de udgifter, du har søgt om tilskud til, til IKUF. Send det til info@ikuf.dk

Trin 9: Få pengene udbetalt

Du får udbetalt de penge, du har ansøgt om, til din NemKonto.

Kompetencefonde som dækker Trafikskolens kurser:

• Industriens kompetenceudviklingsfond IKUF
  • Træ- og Møbilindustriens kompetencefond TMKF
  • El-branchens kompetenceudviklingsfond
  • VVS-branchens kompetenceudviklingsfond

Her er nogle af vores kurser, som du kan overveje:

Lastbilkørekort

Med et kursus indenfor godschauffør får du ikke bare et lastbilkørekort. Du får også et EU bevis som gør, at du kan køre lastbil både privat, men også som erhverv med gods. Kurset tager 6 uger at tage og indeholder alt hvad du skal bruge for dette. Overvej 4 ugers hængerkort efterfølgende.

Buskørekort

Kurset indenfor personbefordring giver dig hele 3 fordele til fremtiden. Du får både et buskørekort som du kan bruge privat, samtidig med at du får bus-erhverv så du må køre som erhverv. Udover det får du også et EU-bevis, så du må køre med betalende passagerer. Kurset tager 6 uger.

Taxakørekort

Et kursus indenfor personbefordring med taxa giver dig mulighed for at føre en lille bil til befordring. Dette kan bruges til at køre taxakørsel og mulighed for at køre flextrafik, hvis man tager 7 dages BAB kursus oveni. Kurset tager 10 dage og 7 dage oveni, hvis man skal have BAB kurset med.