Hussein ali tager amu kursus til buskørekort ved trafikskolen og får job som buschauffør bagefter

Når et buskørekort skaber arbejde

Hussein Ali på snart 35 år havde ikke meget held i VVS-branchen. Heldigvis er han på vej ind i en branche som buschauffør med meget kundekontakt og en dag hvor man hjælper mennesker med at komme fra A til B.

Hussein Ali havde set sig selv som VVS-mand da han tog på kursus indenfor VVS. Han søgte efter en elevplads i længe, men desværre var det ikke helt så nemt og finde det rette sted og derfor stoppes man automatisk på kurset, hvis man ikke kan komme videre.

Det var efter en søgning i forskellige brancher, at han faldt over Trafikskolen. Han så på materiale omkring at blive buschauffør og mente, at det måtte være et dejligt arbejde. Han ringede til en af de lokale busselskaber, Tidebus, hvor han fik garanti på arbejde, hvis han fik et buskørekort og det fik ham hurtigt ned mod jobcentret.

Han tog ned til sin sagsbehandler ved jobcentret, hvor han fremlagde hans fremtidige plan. Sagsbehandleren var vild med idéen og godkendte kurset personbefordring med bus, som giver alle de nødvendige kvalifikationer til at føre en bus og på den anden side af kurset får man et buskørekort og førerkort, så Hussein Ali vil være klar til at starte på arbejde ved Tidebus i Esbjerg. Hussein fortæller, at teorien kan være svær, fordi der er mange ting man skal huske, men selve køretimerne, hvor han skal ud at køre i den 12 meter lange bus er spændende, der får man et sus af at kører i bussen. Og ved Trafikskolen kan man kun give ham ret: ”Det er ikke det sjoveste at lære hvordan man laver en flødebolle, hvis man ikke også må spise den. Det samme gælder når man er på kursus til at blive chauffør, hvor man lære teorien. Der skal man selvfølgelig også ud og køre bussen.” – Mikael, Trafikskolen.

Erfaring med at få job som buschauffør

Hussein Ali’s erfaring med at søge job indenfor busbranchen er god: ”Der er gode jobmuligheder med et kørekort til bus. Der er nemlig stor mangel på buschauffører.” Det giver Mikael fra Trafikskolen Hussein Ali ret i. Der mangles nemlig omkring 1.000 buschauffører på landsplan og en stor del af dem er i udkantsdanmark og dermed Esbjerg området. (kilde: www.kollektivtrafik.dk) ”Vi kan mærke presset ved alle vognmænd som vi samarbejder med. De forskellige vognmænd ringer i gennemsnit hver uge og spørger om vi har nogen på kursus, som endnu ikke har arbejde efterfølgende.” Fortæller Mikael, som arbejder med marketing & kommunikation ved Trafikskolen.

Faktaboks:

Dig som er ledig i jobcentret:

Hvis man er ledig i jobcentret kan man bevilges et AMU kursus med henblik på arbejde efterfølgende. Det kan enten være fordi man allerede har fundet en arbejdsgiver der vil ansætte en, eller at man vil ind i en branche hvor der er stor mangel på arbejdskraft. Her kan nævnes både lastbilchauffører, buschauffører og taxachauffører. Ved Trafikskolen har vi en ordning der hedder Job-service, hvor vi hjælper dig videre i job efter kursus ved os, ved de vognmænd og selskaber som vi samarbejder med.

Når du er i en A-kasse:

Når du bliver ledig og kommer på dagpenge, så har du ret til 6 ugers valgfri og jobrettet uddannelse. Det kan være et amu kursus ved Trafikskolen, hvor du enten tager lastbilkørekort, buskørekort eller taxakørekort + BAB kursus, så du kan komme ud i en branche med mangel på arbejdskraft og begynde at arbejde som chauffør. Du kan altid komme forbi Trafikskolen på adressen Ravnevej 7, 6705 Esbjerg Ø, så hjælper vi dig med dokumenterne du skal afleverer til din a-kasse.

Kursus der omtales:

Personbefordring til bus

30 dages kursus

Pris: Ledige: 0,- Privatpersoner: 3840,- kroner

Se mere ved at trykke her.