Adis skaber opmærksomhed på hjerteløbere

Fra førstehjælp til hjerteløber

Adis Abaz fra Trafikskolen i Esbjerg arbejder hårdt på at sikre liv. Han underviser i førstehjælp og er selv aktiv hjerteløber. Han er en af de mange der løber afsted når der popper en besked op på mobilen, som fortæller, at der er nogen som har ringet 1-1-2 og de har problemer med hjertet. Her løber en hjerteløber ud, når beredskabsstyrelsen mener, at hjerteløberen kan være der før ambulancen og dermed være med til at redde liv.

Adis har gjort det til en passion, at hver gang han underviser i førstehjælp på trafikskolen, så viser han kursisterne på holdet appen ’hjerteløber’. ”Alle mine elever bliver undervist i at yde førstehjælp, så hvis de har mod på at være hjerteløber, viser jeg dem hvordan de kan tilmelde sig i appen, så vi sammen kan hjælpe hinanden” fortæller Adis.

Inspireret til at redde liv

Mikael, der lige er blevet ansat ved Trafikskolen i Esbjerg fortæller, at han d. 25. januar 2021 blev kaldt ud som hjerteløber. ”Jeg er blevet undervist i førstehjælp af Adis i november 2020, hvor han inspirerede mig og de andre kursister til at blive hjerteløbere. D. 25. januar sad jeg på arbejdet og pludselig bippede min mobil om, at der var behov for min hjælp til et hjertestop, kun 900 meter væk fra mig. Jeg tog vores hjertestarter på Trafikskolen og løb afsted, hvor jeg kom 5 minutter før ambulancen - de minutter betyder ofte liv eller død”

Bliv hjerteløber og red liv

Info: Der er mere end 100.000 hjerteløbere fordelt ud i hele Danmark, som hver dag er med til at redde liv. Læs mere her: https://hjertestarter.dk/hjerteloeber

”Jeg vil gerne benytte muligheden til at opfordre flere til at blive hjerteløbere. Det kan redde liv og det er en god følelse man sidder med bagefter” fortæller Mikael.